Zamknij menu

Numer 1- Luty 2021

Dookoła świata po sekret długowieczności

długowieczność Długowieczność

Skąd pochodzi nazwa „niebieska strefa”? Gianni Pesa i Michel Poulain w swojej pracy demograficznej opisali prowincję Nuoro na Sardynii jako region, w którym mieszka największa liczba stulatków. Badacze, odkrywając kolejne skupiska wiosek wyróżniających się długowiecznością ich mieszkańców, rysowali na mapie niebieskie kółka. Nazwali te obszary „niebieskimi strefami”.
Dan Buettner, autor książki „Niebieskie strefy. 9 lekcji długowieczności od ludzi żyjących najdłużej”, poza włoską Sardynią wskazał jeszcze cztery tak wyjątkowe regiony. Są nimi grecka Ikaria, kostarykańska Nicoya, Loma Linda w Kalifornii i japońska Okinawa.

Co sprawia że mieszkańcy tamtych obszarów wiodą długie i pogodne życie? Wybierzmy się wspólnie w podróż ku niebieskim strefom i dowiedzmy się jaki jest ich sekret!

GRECJA

Ikaryjskie lekcje długowieczności:
Ikaria jest krainą pięknych plaż, turkusowej wody otoczonej przez białe skały, głazy i klify. Morze Egejskie ma zapraszającą do pływania temperaturę.
W życie mieszkańców wpleciony jest codzienny ruch: uprawiają ogródek, wybierają się na spacery do sąsiadów, pracują w polu.

Jadają potrawy kuchni śródziemnomorskiej – w ich diecie goszczą owoce, warzywa, oliwa, produkty pełnoziarniste, fasola, ziemniaki. Regularne, umiarkowane ograniczanie liczby spożywanych kalorii korzystnie wpływa na ich organizmy.
Piją codziennie napary ziołowe – rozmaryn, szałwię, oregano. Wiele ziół i roślin rosnących na Ikarii ma działanie moczopędne, co przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi. Z kolei pite przez ikaryjczyków kozie mleko działa przeciwzapalne, zapobiega Alzheimerowi i chorobom serca.
Mieszkańcy Ikarii pielęgnują więzi społeczne. Rodzina i przyjaciele są dla nich niezwykle ważni.
Częścią dnia są tutaj relaksujące drzemki.
Życie na Ikarii płynie bezstresowo, w spokojnym rytmie, bez zegarka.

KOSTARYKA

Nicoya – lekcje długowieczności:
Półwysep Nicoya otaczają wody Oceanu Spokojnego i Zatoki Nicoya. Na wyspie są fenomenalne plaże, można odpocząć w cieniu palm, przez cały rok cieszyć się przyjemną temperaturą.
Tutejsi stulatkowie włączają się w życie społeczności.

Plan de vida to towarzyszące mieszkańcom wyspy silne poczucie celu. Mieszkają z rodziną, dzieci i wnuki opiekują się seniorami i sprawiają, że czują się potrzebni. Tutaj dba się o więzy społeczne, spędza czas z sąsiadami. Ważny jest wspólny śmiech, słuchanie, docenianie tego, co się ma.

Dzięki sprzyjającemu klimatowi często przebywają na słońcu – witamina D wzmacnia kości, zapobiega osteoporozie i chorobom serca.
Stulatkowie z Nicoyi całe życie, z radością pracowali fizycznie.
Woda na Nicoyi jest twarda, o wysokiej zawartości wapnia – mieszkańcy zawdzięczają jej niższą zachorowalność na choroby serca i mocne kości.
W zwyczaju są wczesne, lekkie kolacje, a ograniczenie kalorii przedłuża życie.
Ważną wartością jest szacunek dla korzeni. Przodkowie, Indianie Chorotega, wiedli tradycyjny, spokojny tryb życia. Ich dieta opierała się na kukurydzy i fasoli, to prosty sposób na długowieczność.

STANY ZJEDNOCZONE

Lekcje długowieczności adwentystów z Loma Lindy

Loma Linda to miasto w Kaliforni, słynącej z oszałamiającego światła i słońca.
Mieszkająca tutaj długowieczna społeczność to Adwentyści Dnia Siódmego. Ich religia zachęca do dbania o ciało – wierzą, że jest ono świątynią ducha.

Adwentyści z Loma Lindy raz w tygodniu praktykują dwudziestoczterogodzinny szabat. Skupiają się wówczas na bliskich, Bogu, przyjaciołach i naturze. Taki odpoczynek łagodzi stres, wzmacnia więzi i pozwala zachować aktywność.

Praktykują umiarkowane, regularne ćwiczenia fizyczne.
Źródłem ich dobrego samopoczucia jest spędzanie czasu ze znajomymi o podobnych zainteresowaniach. Adwentyści Dnia Siódmego są wegetarianami, wynika to z ich religii. Jedzą głównie rośliny, często sięgają po orzechy – a osoby jedzące orzechy 5 razy w tygodniu żyją przeciętnie 2 lata dłużej i rzadziej chorują na serce.
Ich kolacje są lekkie i jedzone wcześnie. Piją duże ilości wody, co wspiera usuwanie toksyn z organizmu i zapobiega atakom serca.
Mieszkańcy Loma Lindy angażują się w działalność charytatywną i społeczną – pomaganie innym nadaje sens ich życiu. Wzajemnie wspierają się i utwierdzają w dobrych nawykach. Spokój daje im świadomość, że zawsze mogą polegać na sobie nawzajem.

JAPONIA

Okinawskie lekcje długowieczności
Okinawa nazywana jest japońskimi Hawajami. Zachwycają tutaj kolorowe kwiaty, białe plaże i krystalicznie czyste morze.
Dieta okinawczyków oparta jest głównie na produktach roślinnych.
Przed posiłkiem wypowiadają słowa „Hara hachi bu”. To konfucjańska formułka – przypomnienie o tym, że należy najadać się do 80 procent. W diecie mieszkańców często gości soja – zawarte w niej flawonoidy chronią serce, zapobiegają rakowi piersi, pozytywnie wpływają na florę jelit. Tutejszym zwyczajem jest jedzenie i odpoczywanie na podłodze. Wstając i siadając mieszkańcy ćwiczą dolne partie ciała. Są aktywni, lubią spacerować, być w ruchu.
Przebywanie na słońcu zapewnia im właściwy poziom dobroczynnej witaminy D, a codzienną dawkę ruchu i odreagowanie stresu zapewnia uprawianie ogródka. Bylica, imbir i kurkuma mają działanie lecznicze. Okinawczycy hodują te rośliny i jedzą je na co dzień.

Wsparcie emocjonalne i finansowe daje im krąg moai – krąg przyjaciół, o który świadomie dbają.
W ich słowniku ważne jest słowo „Ikigai”, opisujące powód, dla którego mieszkańcy budzą się rano z chęcią do życia. Posiadanie określonego celu daje im poczucie, że są potrzebni. Pielęgnują optymizm, uśmiechają się, potrafią cieszyć się drobnymi przyjemnościami. Umieją być tu i teraz.

WŁOCHY

Lekcje długowieczności mieszkańców Sardynii
Piękne wybrzeże, malownicze plaże, ciepłe Morze Śródziemne o intensywnym kolorze – oto bajkowa Sardynia.
Prosta dieta jej mieszkańców składa się głównie z roślin i niewielkiej ilości mięsa w niedziele i święta. Jadają głównie pieczywo razowe, fasolę, warzywa z ogródka, owoce i bogaty w kwasy omega-3 owczy ser Pecorino. Kozie mleko pite często przez mieszkańców działa przeciwzapalne, zapobiega Alzheimerowi i chorobom serca.
Ważnym elementem zdrowego trybu życia jest chodzenie na piechotę – pasterze na Sardynii pokonują około ośmiu kilometrów dziennie piechotą, co pozytywnie wpływa na układ krążenia, a nie obciąża stawów tak, jak bieganie.
Seniorzy otoczeni są szacunkiem – kochający dziadkowie motywują młodszych członków społeczności do osiągania sukcesów, uczą ich przestrzegania tradycji. Oczywiste tutaj oparcie w rodzinie uspokaja, zapobiega depresji i samobójstwom.
Mieszkańcy regularnie sięgają po kieliszek czerwonego wina dziennie – zawarte w winie flawonoidy wzmacniają naczynia krwionośne. Umiarkowane picie wina obniża poziom stresu.
Popołudniami na Sardynii wszędzie słychać donośny śmiech. Odpręża, obniża ryzyko chorób układu krążenia i sprawia, że życie jest piękniejsze.

PAKISTAN

Lekcje długowieczności plemienia Hunza
Członkowie plemienia Hunza, mieszkają w Himalajach, w surowych warunkach z dala od cywilizacji.

W znakomitym zdrowiu dożywają nawet stu czterdziestu lat. Pracują przez całe życie, nie mają pojęcia emerytury. Postrzegają stulatków jako osoby w średnim wieku. Jedzą tylko dwa posiłki dziennie. Głównie rośliny, często na surowo. W ich diecie królują owoce, warzywa i chleb.

Hunzowie uprawiają szpinak, ziemniaki, rzodkiewki, sałatę, marchew, groch, rzepę, dynię i nasiona strączkowe. Często sięgają po morele, jedzą także ich zdrowe pestki. Piją herbaty ziołowe i wodę z lodowca. Wiosną oczyszczają swoje organizmy poprzez kilkudniowy post.
Mają silne poczucie przynależności do plemienia. Żyją niespiesznie, potrafią odpoczywać. Są pogodni i życzliwi.
*
Dla mieszkańców niebieskich stref wspólne jest pozytywne podejście do starości. Seniorzy z tamtych obszarów mieszkają ze swoimi rodzinami, prowadzą życie towarzyskie, pielęgnują przyjaźnie.
Oprócz ruchu i głównie roślinnej diety, jednymi z najważniejszych elementów przepisu na zdrowe, długie życie, wydają się być właśnie ciepłe relacje z bliskimi i spokojne tempo życia.
Kto wie, może teraz, kiedy znamy już sekrety stulatków, uda nam się do nich dołączyć?

 

Inspiracją do napisania artykułu była książka Dana Buettnera „Niebieskie strefy. 9 lekcji długowieczności od ludzi żyjących najdłużej”.

Czytaj także: 12 sprawdzonych metod na wydłużenie życia

Ewelina D’Souza – pracuje w zespole Festiwalu Wibracje i Art Of Healing.

Absolwentka Studium Literacko-Artystycznego przy Uniwersytecie Jagiellońskim i Kulturoznawstwa na SWPS. Przez kilkanaście lat zawodowo związana z mediami (TVP Kultura, TVP Rozrywka, TVN, Endemol Polska, ATM Grupa). Tłumaczka, lektorka języka angielskiego i polskiego jako obcego.

Autorka wywiadów i artykułów prasowych.  Copywriterka.

Współautorka adaptacji książki na sztukę teatralną, wystawianą od kilku lat na deskach warszawskiego teatru.

Dla Art Of Living Polska i Lakshya Ayurveda pracowała jako koordynatorka i tłumaczka symultaniczna wykładów i konsultacji ajurwedyjskich.

Pasjonatka zdrowego trybu życia, wegetarianka.

Praktykuje slow life i medytację. Pisze o zdrowiu, szczęściu i rozwoju osobistym.

Dieta Długowieczność