Zamknij menu

Numer 1- Luty 2021

Ajurwedyjskie sposoby na zimę

ajurweda Długowieczność

Bóg dał nam różnorodność we wszystkim: różni są ludzie i zwierzęta, krajobrazy i natura. Mamy rozmaite warzywa, owoce, kwiaty, florę, faunę o różnych porach roku.

Latem owoce są bardziej soczyste, aby pomóc nam znosić upały, a pełne miąższu i odżywcze zimą, aby nas ogrzać. Skoro Matka Natura troszczy się o nasze ciała na tyle wyjątkowych sposobów, my także weźmy odpowiedzialność za przygotowanie się do każdej pory roku.

Dostrojenie do natury

Dostrajanie się do natury oznacza także dopasowywanie się do naszej indywidualnej konstytucji (prakriti), która składa się z trzech subtelnych energii: Vata – energii ruchu, Pitta – energii trawienia i metabolizmu oraz Kapha – energii nawilżenia i struktury.

Każda z pór roku wprowadza unikalne jakości, które albo łagodzą albo zaostrzają wewnętrzne procesy twoim organizmie. Dlatego niektórzy latem rozkoszują się upałami, podczas gdy inni ich nie znoszą. Jedni mogą spędzić całą zimę bawiąc się w śniegu, inni są przygnębieni.

Niezależnie od tego, jaka jest twoja konstytucja, weź pod uwagę to, w jakim klimacie żyjesz, pragnąc czuć się dobrze i osiągnąć równowagę.

Rutyna powiązana z porami roku nazywa się w Ajurwedzie Ritucharya (system/reżim pór roku). Pomoże twojemu ciału powrócić do naturalnego stanu równowagi. Dopasowując swoją dietę i tryb życia do zmieniających się pór roku, możesz znacznie zredukować prawdopodobieństwo jakiejkolwiek powiązanej z porą roku nierównowagi czy choroby.

Zima

Zimą niebo często jest zachmurzone i szare, jest wilgotno, zimno i ciężko, a życie toczy się powoli. Wśród odcieni szarości i bieli można czasem odczuwać samotność, depresję, wynikające z nierównowagi Kapha.
Zrównoważona Kapha przynosi siłę, wigor i stabilność, zarówno ciału jak i umysłowi. Ta subtelna energia odpowiedzialna jest za nawilżenie stawów, skóry, utrzymanie odporności. W nadmiarze jednak może prowadzić do ociężałości, chorób związanych z produkcją śluzu, nadwagi, negatywnych emocji takich jak przywiązanie, zazdrość i chciwość.
Ogólnie rzecz biorąc, zimą powinniśmy przestrzegać reżimu łagodzącego energię Kapha. Ale sucha, zimna, wietrzna zima prowokuje również Vatę, przez co może prowadzić do zapalenia stawów, wysuszenia, niestrawności i innych problemów. Trzeba więc uważnie równoważyć obie te energie.

Zima – pora budowania energii Kapha

Zimę charakteryzuje zimno, uczucie ciężkości, wzmożona wilgotność poprzez deszcz i śnieg, dni zasnute chmurami, uziemienie, uczucie spowolnienia z powodu którego wiele zwierząt przez zimę hibernuje. To wszystko są cechy doszy Kapha, dlatego zima jest uznawana przede wszystkim za porę budowania energii Kapha.

Jak wygrać z tym uczuciem?

Odpowiedzią jest wspierająca zimowa dieta. Zima jest porą, gdy ogień trawienny jest najsilniejszy. Ciało potrzebuje więcej paliwa, aby się ogrzać i pozostać zdrowe w zimowych miesiącach. O tej porze roku nasze ciała pragną bardziej treściwej, odżywczej diety. Wspierająca zimowa dieta ma na celu uspokajanie Kaphy bez podnoszenia Vaty (suchość) i vice versa. Dla wielu z nas odpowiednie zwyczaje żywieniowe przychodzą dość naturalnie, jeśli tylko słuchamy naszych ciał.

Skup się na jedzeniu ciepłego, gotowanego, nieco tłustego, dobrze doprawionego jedzenia, dbając o równowagę sześciu smaków.
Pij napoje w temperaturze pokojowej, ciepłe lub gorące, a unikaj zmrożonych i chłodzonych napojów.

Ajurwedyjska Herbata na Odporność

Zagotuj 200ml wody i dodaj do niej pół łyżeczki następujących składników:
suszony lub świeży imbir, cynamon, pieprz, kurkuma i goździki.
Gotuj 4-5 minut, możesz dodać 1 łyżeczkę miodu do kubka. Pamiętaj proszę że Ajurweda uczy, by nigdy nie gotować miodu.
Ta herbata wzmacnia trawienie i oczyszcza od wewnątrz klatkę piersiową.
Herbatkę możesz popijać po posiłkach, w ciągu dnia. Osoby o silnej energii Pitta powinny używać tylko ¼ łyżeczki każdego ze składników.

O tej porze roku dobrze sprawdzają się ciepłe warzywa: rzodkiewki, gotowany szpinak, dynia, burak, batat, cebula, marchew i inne warzywa korzeniowe. Nie tylko cię ogrzeją, ale też dostarczą ci odpowiednią ilość węglowodanów.

• Sięgaj po gorące przyprawy: czosnek, imbir, czarny pieprz, goździki, trochę papryczek chilli.
• Gotowane zboża jak pszenica, płatki owsiane, kasza kukurydziana, kasza jęczmienna, tapioka, ryż czy kitcheri są znakomitymi posiłkami.
• Ciepłe, gęste zupy są idealne zimą.
• Strączki są ogólnie dobre dla Kaphy, ale powinny być wcześniej namoczone, dobrze ugotowane, doprawione, przybrane łyżką masła klarowanego, aby nie podnosić poziomu Vaty.

Przepis na zimowe Latte

• Szklanka gorącego, przyprawionego mleka (roślinnego lub krowiego) ze szczyptą kurkumy, imbirem w proszku, czarnym pieprzem, gałką muszkatołową, wypite przed snem lub w godzinach wieczornych, sprawia przyjemność i pomaga w zdrowym śnie. Jeśli ktoś cierpi na zaparcia, powinien dodać do tej kombinacji łyżkę ciepłego masła klarowanego.

Czego jeść mniej

Wskazane jest zredukowanie jedzenia zimnego, surowego, wilgotnego, nadmiernie słodkiego, zbyt ciężkiego i tłustego, mrożonego i o suchej strukturze, aby suchość nie pojawiła się w twoim ciele, skórze i by nie obniżyła się twoja lotność intelektualna. Tego typu jedzenie, nawet spożywane w niewielkich ilościach, może powodować wzdęcie, ociężałość i zmęczenie. Możesz czuć się zirytowany, niespokojny, skołowany i w wielu sytuacjach mieć kłopoty z podejmowaniem decyzji.

 

Wspierający styl życia

Kultywuj beztroskę i odświętny nastrój, na przekór zimnej, szarej pogodzie i sezonowej tendencji do melancholii i samotności.

Boże Narodzenie celebrujemy nie tylko jako święto świateł i miłości, ale także ciepła, bliskości i tych, których kochamy. W ten sposób zapraszamy ciepło do umysłu, ciała, związków i kreujemy regularne okazje do zabawy i śmiechu. Podczas zimowych miesięcy unikamy pośpiechu i podejmujemy wysiłek, by przyjąć wolniejsze, bardziej zrelaksowane tempo.
Rozwijamy nie tylko związki z innymi, ale także związek z samym sobą. To ważny aspekt, by skupić się na kochaniu siebie i byciu połączonym ze swoim prawdziwym ja lub swoją naturą, konstytucją.

Dzienna rutyna zimą

 

  • Zacznij dzień krótką, ale pobudzającą rutyną poranną. Wstawanie nieco później zimą jest naturalne, ale będziesz czuć się świeży i zmotywowany wstając mniej więcej ok 6-6.30.
  • Umyj zęby, oczyść język, zadbaj o swoje dziąsła i tkankę jamy ustnej płucząc je ciepłym olejem.
  • Zrób sobie automasaż, najlepiej ciepłym olejem musztardowym, oliwą z oliwek albo olejem sezamowym. W tym procesie okaż miłość nie tylko swojemu ciału, ale także swojemu wnętrzu.
  • Weź ciepły prysznic. Nie spiesz się, ciesz się tym, jak woda płynie po twojej skórze.
  • Pozbądź się ociężałości dzięki porannym ćwiczeniom lub jodze. Najlepszy czas na ćwiczenia jest rano, między 6 a 10. Jeśli to nie wpisuje się w twój grafik, godziny od 6 do 10 wieczorem również są optymalne.
  • Wytworzoną podczas ćwiczeń energię wchłoń podczas medytacji. Połącz się ze sobą.
  • Ubieraj się w jasne, ciepłe kolory, jak czerwony czy pomarańczowy, aby podtrzymać swój dobry nastrój.
  • Kiedy jesteś na zewnątrz, zawsze zasłaniaj uszy, szyję, głowę szalem lub czapką.
  • Pomiń drzemki dzienne: długie, ciemne, wieczorne godziny stwarzają idealną atmosferę, aby się zrelaksować i odprężyć. Spanie w dzień sprawi, że poczujesz się ospały, ciężki i zmęczony bez powodu.
  • Przestrzegaj ajurwedyjskiego zegara biologicznego.
  • Twoje ciało może odczuwać wzmożoną aktywność seksualną podczas zimowych miesięcy. Nie nadużywaj ciała, aby nie podwyższyć poziomu Vaty.
  • Pij ciepłe zimowe latte wieczorem, by nie dopuścić do siebie zewnętrznego zimna i zadbać o odporność.
  • Zaplanuj pójście spać ok 10 wieczorem. Jeśli cierpisz na bezsenność, posmaruj olejem migdałowym głowę i podeszwy stóp.

Możesz dopasować swoje codzienne tempo do lokalnego klimatu i twoich wewnętrznych potrzeb. Jeśli poziom Vaty w powietrzu jest wysoki i czujesz się zestresowany i wyczerpany, poruszaj się w spokojnym, delikatnym tempie. Jeśli jesteś pod mocniejszym wpływem Kaphy, czujesz się bez motywacji, ospały, poruszaj się w szybszym tempie, co przyspieszy twój oddech i podniesie temperaturę.

Ziołowe wsparcie na zimę/ Zimowe wsparcie ziołowe

Łyżeczka lub dwie Chyavanprash każdego ranka podniesie energię, odporność, wewnętrzną siłę. Doprawianie jedzenia szczyptą asafetydy wesprze trawienie i pomoże oczyścić układ oddechowy. Stosuj szczyptę kurkumy każdego dnia dla podniesienia odporności i w ramach zapobiegania dolegliwościom oddechowym.

Warto poznać swoją prakriti lub konstytucję. Wiedza ta pomaga określić wewnętrzne mocne i słabe strony, zarówno fizyczne jak i emocjonalne, a także ich wpływ na nasze zdrowie. Mówi też o aktualnej równowadze i przewiduje nierównowagę/choroby w przyszłości.

Dieta i styl życia wspierające dla nas zimą mogą być personalizowane w zgodzie z konstytucją. Chodzi o to, by zyskiwać dzięki szanowaniu rytmu natury i dopasowaniu się do niego.

Przyswojenie sobie wskazanej zimą rutyny jest nieocenionym prezentem, który możesz sobie podarować.

 

Tłumaczenie: Ewelina D’Souza

 

Czytaj także: Światło – dawca czasu. Żyj zgodnie z rytmem dobowym

Dr Radha Jindal – ajurwedyjska Pediatra i Ekspertka Diagnozy z Pulsu. Prelegentka na platformie Art Of Healing (sprawdź kurs gotowania ajurwedyjskiego). Ukończyła jedną z największych szkół w południowych Indiach, Sri Sri College of Ayurvedic Science and Research, z tytułem Ayurvedacharya (B.A.M.S.). Ukończyła również studia magisterskie na Rajiv Gandhi University of Health & Sciences Bangalore z tytułem Ayurveda Vachaspati (MD). Jest złotą medalistką tej uczelni.

Przeprowadziła wiele badań mających na celu poprawę odporności dzieci i młodzieży. Jest autorką książki na temat Ajurwedy i matką dwóch chłopców. Jej misją jest leczenie i szerzenie wiedzy o Ajurwedzie na całym świecie.

Prelegentka targów Art of Healing

Dieta Psyche